حرم نوشت های یک خادمه | دعوت نامه مخصوص چقدر با راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان آشنا هستید؟ فیبروم رحمی در کمین زنان با فشار خون بالا والدین بخوانند| اصول تربیتی و تنبیهی کودک ۴ تا ۶ ساله تفریح‌نکردن، منجربه اختلال در خانواده و افسردگی بانوان می‌شود فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران اعلام آمار مرگ‌ومیر‌های سال ۱۴۰۲ | زنان یا مردان، کدام بیشتر فوت کردند؟ نامه عاشقانه و عارفانه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی به همسرش | بازنشر به مناسبت درگذشت بانو معصومه حائری تشریح فعالیت‌های مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا ۹۵ درصد سقط جنین ها در کشور مشروع است مادران بخوانند| نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری‌کردن اوقات فراغت آنان داریم تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند مواد غذایی موثر در بهبود علائم «یائسگی» بسته‌شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان «فاطمه»، اسم رمز صبوری در غزه + فیلم دستگیری و انهدام باندهای قاچاق دختران
سرخط خبرها
هشدار پزشکان به چاله جمعیتی خراسان رضوی | ضرورت برنامه سازی ویژه جوانی جمعیت

هشدار پزشکان به چاله جمعیتی خراسان رضوی | ضرورت برنامه سازی ویژه جوانی جمعیت

  • کد خبر: ۲۱۸۰۱۸
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
براساس یک پیمایش ۵ ساله، نرخ باروری استاندارد کشوری ۱.۹ درصد و در خراسان رضوی ۲.۵ درصد بوده، این آمار با کاهش مواجه شده؛ به گونه‌ای که اکنون نرخ کشوری ۱.۶ درصد و نرخ خراسان رضوی ۱.۸ درصد است.

به گزارش شهرآرانیوز، به گفته کارشناسان بهداشت؛ اگر نرخ باروری ۲.۵ درصد باشد، بقای نسل، بیش از ۲.۵ درصد افزایش جمعیت و ۱.۸ درصد و کمتر نیز چاله جمعیتی برای ماست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری را زیر پوشش دارد.

محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این آمار به خبرنگار ما گفت: زوج‌های جوان در ۵ سال نخست زندگی عمدتا تمایلی به فرزندآوری ندارند که ریشه آن الزاما مسائل اقتصادی نیست و بخش بزرگی از آن به تحکیم روابط عاطفی و فهم میان دو طرف باز می‌گردد؛ بنابراین وظیفه ماست تا با مشاوره و آموزش، شرایط را برای افزایش جمعیت فراهم آوریم.

او به اهمیت برگزاری کارگاه‌های اقناع‌سازی خانواده برای فرزندآوری اشاره و افزود: ۱۸۰۰ واحد خدمتی در این طرح برای جوانی جمعیت فعال شده‌اند و ۱۴۰۰ نفر نیروی مراقبت سلامت هم آموزش‌های ۸ ساعته را پشت سرگذاشته‌اند.

به گفته وی، همچنین در روستا‌ها نیز ۴۰۰ بهورز این آموزش‌ها را سپری کرده و مشغول ارائه مشاوره و اقدامات بهداشتی و درمانی هستند.

مشاوره و آموزش از ضرورت‌های دستیابی به اهداف طرح جوانی جمعیت است که مجله تخصصی تصویری «ماه ترین» با هدف آگاهی بخشی به زنان به آن پرداخته است.

به گفته تهیه کننده این برنامه تلویزیونی تلاش دست اندرکاران این است که پزشکان حاذق کشور را برای رفع نگرانی مادران از سراسر کشور در دسترشان قرار دهند. 

مرجان بیات در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: دغدغه این برنامه پیشگیری است، یعنی همان چیزی که اگر به آن دقت نداشته باشیم سال‌های آینده هم باید منتظر موج دیگری از زنان و مردان نابارور باشیم.

بیات افزود: دختران از بلوغ باید برای سلامت بارداری‌شان آگاهی پیدا کنند و این نکته مغفول مانده است.  

وی با اشاره به ضرورت برنامه سازی در حوزه سلامت بانوان اظهار کرد: همراه و همسفر خانم‌ها در سفر عشق و معجزه شان هستیم، تا جعبه ابزاری به آنها بدهیم و امیدواریم از این سفر به سلامت عبور کنند.  

بیات ادامه داد: درمان‌های ناباروری و اینکه کم هزینه‌ترین راه درمان ناباروری چیست؟ روش‌های آرام کردن نوزاد، فرزندآوری در خانواده‌های دارای فرزند توان‌یاب، آزمایش ژنتیک قبل ازدواج، تغییرات هورمونی و بروز استرس‌ها در بارداری، اشتغال در بارداری، تاثیر بارداری برپدران، بخشی از موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است. 

وی بیان کرد: اینکه مادری در این دوران شاغل است و حمایت کارفرمایان از زنان باردار تا چه اندازه اهمیت دارد، نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مخاطبان تلویزیون از دوردست‌ترین نقاط ایران با این برنامه تماس می‌گیرند و «بیات» با ابراز خرسندی از گستره اطلاع رسانی این برنامه و موفقیت در آگاه بخشی به زنان روستایی، می‌گوید.

این بانوی مستندساز تاکید کرد: حاذق‌ترین پزشکان را به برنامه دعوت می‌کنیم تا تخصص‌شان را در اختیار مادران شهرستانی و روستایی که به آنها دسترسی ندارند، قرار دهیم.  

وی همچنین به ضرورت برنامه سازی برای سلامت زنان تاکید کرد و افزود: بخشی از بودجه این برنامه از طریق وزارت بهداشت تامین می‌شود؛ اما باید پرسید، بودجه طرح «جوانی جمعیت» در حوزه پیشگیری و اطلاع رسانی چطور هزینه می‌شود؟ و آیا کافیست؟  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.